Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Październik - miesiąc świadomości o mutyzmie wybiórczym

Październik - miesiąc świadomości o mutyzmie wybiórczym

 

 

PAŹDZIERNIK MIESIĄC ŚWIADOMOŚCI O MUTYZMIE WYBIÓRCZYM

Mutyzm wybiórczy (MW) jest zaburzeniem lękowym, fobią przed mówieniem. Najczęściej pojawia się między 3. a 5. rokiem życia, ale może wystąpić także w późniejszym okresie. W pewnych sytuacjach dziecko mówi swobodnie, w innych milczy lub mówi niewiele (np. dziecko komunikuje się z dziećmi w przedszkolu, ale nie rozmawia z dorosłymi). Brak mowy nigdy nie wynika z uporu, chęci manipulacji czy nieżyczliwości.

 

Rodzaje mutyzmu

  • wybiórczy (selektywny)
  • progresywny- dzieci przestają się komunikować nawet z osobami, z którymi wcześniej rozmawiali bez problemu
  • pourazowy (reaktywny) -występuje w wyniku traumatycznego wydarzenia (np. po wypadku)
  • całkowity - dziecko rozmawiało we wszystkich sytuacjach i nagle przestało

 

Czynniki przyczyniające się do powstawania mutyzmu wybiórczego:

  • wrażliwa osobowość
  • wydarzenia życiowe
  • zachowania podtrzymujące

 

Diagnoza mutyzmu wybiórczego (według ICD-11):

  • konsekwentna selektywność w mówieniu – dziecko nie mówi tylko w określonych momentach (np. w przedszkolu)
  • wybiórczość mowy trwa co najmniej cztery tygodnie (nowa placówka - przedszkole/szkoła - 2 miesiące)
  • brak mowy nie jest spowodowana nieznajomością języka, lub zasad używania go w określonych sytuacjach, nie jest też efektem całościowych zaburzeń rozwoju, specyficznych zaburzeń mowy i języka, lękiem separacyjnym, schizofrenią
  • wybiórczość mowy jest na tyle poważna, że zakłóca komunikację społeczną oraz utrudnia edukację dziecka

Mutyzm wybiórczy diagnozuje lekarz psychiatra.

 

Zachowania dziecka z MW:

  • ograniczona mimika
  • sztywne poruszanie się
  • unikanie kontaktu wzrokowego
  • unikanie wspólnej zabawy
  • silna kontrola sytuacji wokół siebie
  • niespożywanie posiłków poza domem
  • niekorzystanie z toalety w przedszkolu/szkole
  • trudności w samoregulacji

Należy pamiętać, że każde dziecko jest inne i nie wszystkie zachowania muszą wystąpić.

 

Mutyzm wybiórczy a nieśmiałość.

Mutyzm wybiórczy

Nieśmiałość

Często pewne siebie, gdy nie trzeba się wypowiadać.

Dziecko potrzebuje więcej czasu na oswojenie się z nowym otoczeniem.

Przeżywają paraliżujący lęk przed mówieniem.

Nie inicjują rozmowy w nowym otoczeniu, ale odpowiadają na pytania.

Zachęcanie powoduje odwrotny skutek.

W oswojeniu pomagają wsparcie i delikatna zachęta.

Język ekspresywny jest zupełnie inny niż w domu.

Język ekspresywny nie różni się od tego w domu.

 

Zmuszanie dzieci nieśmiałych do mówienia oraz kpiny, żarty i presja mogą przerodzić się w mutyzm wybiórczy.

 

Jak pomóc dziecku z mutyzmem wybiórczym:

  • poinformuj otoczenie o trudności dziecka
  • nie zmuszaj do mówienia, zadawaj pytania zamknięte
  • zaproponuj inne formy komunikacji: wskazanie palcem, kiwanie głową, rysowanie
  • daj czas na odpowiedź – zasada 5 sekund
  • rozmawiaj z dzieckiem w miejscach publicznych
  • rozmawiaj z innymi w obecności dziecka
  • oswajaj dziecko z nowymi osobami–technika trójkąta
  • informuj dziecko o planach i ewentualnych zmianach

Z mutyzmu się nie wyrasta.Im szybciej dziecko rozpocznie terapię, tym szybciej dostanie szansę poradzenia sobie z lękiem.

 

Bibliografia:

1)Mutyzm wybiórczy. Kompendium wiedzy,

  1. Johnson, A. Wintgens, wyd. Harmonia, Gdańsk 2020

2)Internet: https://mutyzm-wybiorczy.org.pl

3)Internet: Famiga, Webinar: Mutyzm wybiórczy i trudności w rozwoju społecznym dzieci,

Joanna Krysiak

Data dodania: 2024-10-10 09:42:10
Data edycji: 2024-10-11 10:03:58
Ilość wyświetleń: 33
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej