W kwietniu rodzice najstarszych przedszkolaków otrzymują informację podsumowującą tzw.: „Diagnozę gotowości szkolnej”. Każde dziecko jest inne i w tym samym wieku, przedszkolaki mogą być w różnym stopniu przygotowane do rozpoczęcia nauki w szkole. Gotowość szkolna określana także jako dojrzałość, to moment w którym dziecko osiąga taki poziom rozwoju intelektualnego, emocjonalno-społecznego i fizycznego, który sprawia, że młody człowiek jest gotów do podjęcia edukacji szkolnej.
Diagnoza zazwyczaj zawiera takie elementy jak: opis słabych i mocnych stron dziecka, wskazanie podjętych działań mających na celu wsparcie rozwoju oraz wskazówki i rekomendacje dla rodzica. Dzięki takiej diagnozie rodzic wie, czy 6-latek będzie w stanie sprostać wymaganiom szkolnym i na jakich aspektach warto się skupić, aby rozpoczęcie edukacji było łatwiejsze, a dziecko lepiej odnalazło się w nowej, szkolnej rzeczywistości.
Głównym narzędziem (poza pomocniczymi kartami) jakim dysponuje nauczycielka lub nauczyciel, jest wnikliwa, codzienna obserwacja dziecka. Wychowawca grupy przygląda się zachowaniom i pracy podopiecznych, a następnie swoje obserwacje i przemyślenia nanosi na specjalny arkusz ocen, w którym oceniane są poszczególne kryteria. Zaliczamy do nich:
Na ocenę gotowości dziecka do szkoły mają wpływ:
07-100 Węgrów
Klonowa 4