Witam Misie i Rodziców. Dziś proponuję wam przeczytanie wiersza Doroty Gellner pt. „Zły humorek”. Po przeczytaniu wiersza dziecko odpowiada na pytania: Co czuła dziewczynka? Z jakiego powodu czuła gniew? Jak się zachowywała? Co znaczy być złym, a co złościć się/ być zezłoszczonym? Czy oznacza to to samo?
„Zły humorek”
Jestem dzisiaj zła jak osa!
Złość mam w oczach i we włosach!
Złość wyłazi mi uszami
I rozmawiać nie chcę z wami!
A dlaczego?
Nie wiem sama
Nie wie tata, nie wie mama…
Tupię nogą, drzwiami trzaskam
I pod włos kocura głaskam.
Jak tupnęłam lewą nogą,
Nadepnęłam psu na ogon.
Nawet go nie przeprosiłam
Taka zła okropnie byłam.
Mysz wyjrzała z mysiej nory:
Co to znowu za humory?
Zawołałam: - Moja sprawa!
Jesteś chyba zbyt ciekawa.
Potrąciłam stół i krzesło,
co mam zrobić, by mi przeszło?!
Wyszłam z domu na podwórze,
Wpakowałam się w kałużę.
Widać, że mi złość nie służy,
Skoro wpadłam do kałuży.
Siedzę w błocie, patrzę wkoło,
Wcale nie jest mi wesoło…
Nagle co to?
Ktoś przystaje
Patrzcie! Rękę mi podaje!
To ktoś mały, tam ktoś duży -
Wyciągają mnie z kałuży.
Przyszedł pies i siadł koło mnie
Kocur się przytulił do mnie,
Mysz podała mi chusteczkę:
Pobrudziłaś się troszeczkę!
Widzę, że się pobrudziłam,
Ale za to złość zgubiłam
Pewnie w błocie gdzieś została.
Nie będę jej szukała!
Po przeczytaniu wiersz proponuję również ćwiczenie „Moje emocje” polegające na rozpoznawaniu własnych emocji i podawanie ich nazw. Dzieci mówią, jakie emocje poczułyby w takiej sytuacji ( podkreślamy, że chodzi o emocje dzieci i każdy ma prawo czuć coś innego i nie ma dobrej odpowiedzi). Dziecko wybiera emocje, ustawiając się w danym miejscu pokoju. Wcześniej rozkładamy w różnych miejscach emotikony pokazujące emocje(radość, strach, gniew, smutek, zdziwienie, wstyd) [do pobrania poniżej].
Przykładowe zadania:
Przygotowała Dorota Oborska
07-100 Węgrów
Klonowa 4