Wszystkie BIEDRONECZKI książeczki kochają!
Kiedy je czytają wiedzę zdobywają.
Wiedza- to jest skarb bezcenny,
do życia wszystkim bardzo potrzebny.
Drogie BIEDRONECZKI !
Dzisiaj poćwiczymy umysły. Sprawdzimy też Waszą wiedzę dotyczącą książek dla dzieci.
Zaczynamy!
Na początku proponuję zabawę ruchową – "Podróż do krainy baśni"
Opis zabawy:
Ludzie w dawnych czasach poruszali się podróżując konno.
Dzieci- koniki ustawiają się na dywanie. Jedną nogę wysuwają do przodu, drugą cały czas zostawiają z tyłu- i poruszają krokiem dosuwnym.
Rodzic w dowolnym czasie przerywa podróż klaśnięciem w ręce i woła:
Przybyliście do pięknej księżniczki, pokłon jej oddajcie i w podróż ruszajcie!- dzieci kłaniają się kilka razy i znów powtarzają zabawę w koniki
Przybyliście do królestwa strzeżonego przez rycerza dzielnego!- dzieci zatrzymują się i machają rękami jakby walczyli mieczem (znów koniki jadą dalej)
Przybyliście do złej czarownicy, dla niej dobro wcale się nie liczy!- dzieci pokazują złe miny czarownicy (stroszą pazury, warczą itp.) i znów koniki
Przybyliście do zamku wielkiego, tam jest wielki bal, więc zatańcz koleżanko, kolego!- dzieci naśladują taniec.
W kolejnej części zajęć rodzice czytają dzieciom zagadki- dzieci odgadują
Rogi ma na głowie,
Słynie z pięknej brody.
Mieszka w Pacanowie.
W bajce ma przygody. (Koziołek Matołek)
Jest rzadkim zwierzęciem, podobnym do Burka.
W bajce Czerwonego pożarł nam Kapturka. (wilk)
Z bajek jest nam znana.
Choć żyje w ciemności,
pozostaje dla nas symbolem mądrości. (sowa)
Maleńki człowieczek z wielu baśni i bajeczek. (krasnoludek)
Z jakiej jesteśmy bajki?
To my - braciszek i siostrzyczka.
Znaleźliśmy w lesie śliczną chatkę.
Całą ze słodkiego pierniczka. (Jaś i Małgosia)
Jaka to postać znana z wielu bajek,
co często na latającej miotle w podróż się udaje? (Baba Jaga)
Kochany przez wszystkich miś.
Jego przyjaciel to Krzyś.
Czerwony serdaczek i wesoła mina.
Od baryłki miodu każdy dzień zaczyna. (Kubuś Puchatek)
Z drewna wystrugany,
chłopiec z bajki znany.
Kiedy kłamał w głos,
szybko rósł mu nos (Pinokio)
Gdy odgadniecie zagadki proszę, aby dzieci przygotowały 10 kartek i na każdej z nich napisały cyfrę od jednego do dziesięciu (dziesięć kartek, dziesięć cyfr). Następnie poszukajcie w domowej bibliotece dziesięć książek dowolnej wielkości i grubości. Ułóżcie je na dywanie w rzędzie, a pod każdą książką połóżcie cyfry w dowolnej kolejności ( nie może być po kolei).
Teraz sprawdzimy waszą znajomość cyfr. Rodzic zadaje dziecku pytanie:
jaką cyfrą podpisałeś książkę nawiększą? (dziecko odczytuje)
jaką cyfrą podpisałeś książkę najgrubszą?
jaką cyfrą podpisałeś książkę najcieńszą?
jaką cyfrą podpisałeś książkę najmniejszą?
Jeżeli zdarzy się, że książek takiej samej wielkości, czy grubości jest kilka, to dziecko wymienia tyle cyfr ile jest książek o jednakowej wielkości. (czyli np. jeżeli na pytanie: jaką cyfrą podpisałeś książkę najmniejszą, a najmniejszych książek identycznej wielkości jest np. trzy- dziecko wymienia cyfry podpisane pod tymi trzema książkami)
Kolejnym zadaniem będzie sprawdzenie, czy dzieci potrafią uporządkować książki?
Rodzic prosi dziecko, aby ułożyło książki w rzędzie od największej do najmniejszej. Jeżeli zdarzy się (bo na pewno tak będzie), że książek takiej samej wielkości będzie kilka. To kładziemy je równiutko jedna na drugiej, a następnie zadaniem dziecka będzie przeliczenie i podpisanie właściwą cyfrą ile jest książek takiej samej wielkości, i wskazanie których jest najwięcej- małych, dużych, czy średnich.
Jak wiecie ważnym elementem książek dla dzieci są ilustracje, dlatego zapraszam do zagadek wzrokowych.
Przygotowałam dla was obrazki przedstawiające sceny z różnych bajek. Oto one:
1 2
3 4
5 6
7 8
9 10
Policzcie ile jest wszystkich ilustracji. Obejrzyjcie je i odpowiedzcie jakie bajki ilustrują. Zauważcie, że każdy obrazek oznaczony jest cyfrą. Następnie rodzic wyrywkowo wbiera obrazek i zadaje pytanie np. jaką cyfrą podpisana jest bajka "Czerwony Kapturek"- dziecko odgaduje. Rodzic zadaje tyle pytań ile jest obrazków i sprawdza, czy odpowiedź jest prawidłowa.
Gdy zabawa się skończy dziecko odkłada starannie (bo o porządek należy dbać) książki na półkach. Tam na pewno się nie zniszczą.
Kolejna zabawa nazywa się "prawda lub fałsz".
Rzodzic czyta dziecku zdania dotyczące znanych baśni, a dziecko, jeżeli zdanie jest prawdziwe - klaszcze w ręce, a jeżeli fałszywe – tupie o podłogę i kręci przecząco głową.
Czerwony Kapturek niósł dziadkowi lekarstwa (tupie)
Śnieżka zamieszkała z siedmioma krasnoludkami. (klaszcze)
Kopciuszek zasnął po zjedzeniu zatrutego jabłka. (klaszcze)
Jasia i Małgosię uwięziła Baba – Jaga. (klaszcze)
Krzyś miał przyjaciela Misia Uszatka. (tupie)
Trzy świnki postanowiły ukryć się przed wilkiem w zamku. (tupie)
W środku kwiatu na zielonym słupku siedziała maleńka dziewczynka – Calineczka (klaszcze)
Kot w butach zamienił czarnoksiężnika w Spider mana. (tupie)
Na zakończnie proponuję zabawę pt. "wiosenne porządki".
Dzieci rozkładają na dywanie w dowolnych miejscach kartki z cyframi od 1 do 10. Jak usłyszą muzykę podskakują z nogi na nogę po dywanie- podaję link do muzyki:
https://www.youtube.com/watch?v=TOWdT6Drvwk
Gdy rodzic nagle zatrzyma muzykę i wywoła dowolnie wybraną cyfrę, dziecko zatrzymuje się, odszukuje ją i przynosi kartkę rodzicowi. Zabawa się powtarza do momentu kiedy wszystkie cyfry zostaną sprzątnięte.
Zdjęcia z wykonanymi zadaniami proszę przesyłać na mail: biedronki1wegrow@wp.pl
(Opracowała: Małgorzata Trojanowska)
POZDRAWIAM!!!
07-100 Węgrów
Klonowa 4