Afazja u dzieci w wieku przedszkolnym jest trudna do rozpoznania, ponieważ rozwój mowy w tym wieku jest jeszcze bardzo intensywny i zróżnicowany. Jednak istnieją pewne sygnały, które mogą wskazywać na poważniejsze zaburzenia językowe niż „opóźnienie rozwoju mowy”.
Czym jest afazja u dzieci?
Afazja to zaburzenie językowe wynikające z uszkodzenia mózgu (np. w wyniku urazu, zapalenia mózgu, udaru, wrodzonych zmian). Różni się od prostego opóźnienia rozwoju mowy czy dyslalii – dotyczy głębszych problemów z rozumieniem i/lub nadawaniem mowy.
Jakie objawy mogą sugerować afazję u dziecka w wieku przedszkolnym?
1. Rozumienie mowy
2. Mówienie
3. Zachowanie i komunikacja
Jak odróżnić afazję od opóźnionego rozwoju mowy?
W opóźnionym rozwoju mowy dziecko zwykle rozumie język lepiej niż mówi.
W afazji trudności dotyczą zarówno rozumienia, jak i ekspresji językowej.
W afazji mogą występować nieprawidłowe struktury językowe, dziwne słowa, trudności w powtarzaniu – co nie jest typowe dla samego opóźnienia.
Co zrobić, jeśli podejrzewamy afazję?
Diagnoza specjalistyczna:
- logopeda/neurologopeda,
- psycholog dziecięcy,
- neurolog dziecięcy (badania obrazowe mózgu, EEG).
Obserwacja: warto zanotować przykłady trudności w codziennych sytuacjach.
Wczesna interwencja: im szybciej rozpocznie się terapia, tym większa szansa na poprawę funkcjonowania językowego i społecznego dziecka.
Terapia dziecka z afazją jest bardzo długa i żmudna, ale konieczna. Wszyscy specjaliści pracujący z dzieckiem muszą ze sobą współpracować i wymieniać się swoimi spostrzeżeniami.
Dziś, w Dniu Osób z Afazją Rozwojową, pamiętajmy, jak ważne jest wsparcie i świadomość. Razem możemy sprawić, by dzieci z afazją czuły się widoczne, ważne i zrozumiane!
07-100 Węgrów
Klonowa 4