Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Afazja - jak ją rozpoznać?

Afazja - jak ją rozpoznać?

Afazja u dzieci w wieku przedszkolnym jest trudna do rozpoznania, ponieważ rozwój mowy w tym wieku jest jeszcze bardzo intensywny i zróżnicowany. Jednak istnieją pewne sygnały, które mogą wskazywać na poważniejsze zaburzenia językowe niż „opóźnienie rozwoju mowy”.

 

Czym jest afazja u dzieci?

Afazja to zaburzenie językowe wynikające z uszkodzenia mózgu (np. w wyniku urazu, zapalenia mózgu, udaru, wrodzonych zmian). Różni się od prostego opóźnienia rozwoju mowy czy dyslalii – dotyczy głębszych problemów z rozumieniem i/lub nadawaniem mowy.

 

Jakie objawy mogą sugerować afazję u dziecka w wieku przedszkolnym?

1. Rozumienie mowy

  • dziecko nie reaguje adekwatnie na proste polecenia („daj misia”, „usiądź tu”), mimo że ma prawidłowy słuch,
  •  wydaje się, że „nie rozumie”, co się do niego mówi,
  • łatwo się gubi w sytuacjach wymagających zrozumienia języka.

2. Mówienie

  • ubogi zasób słów w porównaniu do rówieśników,
  • tworzenie zdań bardzo uproszczonych,
  • zniekształcanie słów (neologizmy, parafazje – np. „pesa” zamiast „pies”),
  • trudności w znalezieniu odpowiedniego słowa, częste przerwy, „zacinanie się” nie wynikające z jąkania,
  • brak postępu w rozwoju mowy mimo terapii logopedycznej.

3. Zachowanie i komunikacja

  • frustracja i złość związana z trudnościami w porozumiewaniu się,
  • unikanie zabaw słownych, rozmów,
  • częste używanie gestów zamiast słów.

 

Jak odróżnić afazję od opóźnionego rozwoju mowy?

W opóźnionym rozwoju mowy dziecko zwykle rozumie język lepiej niż mówi.

W afazji trudności dotyczą zarówno rozumienia, jak i ekspresji językowej.

W afazji mogą występować nieprawidłowe struktury językowe, dziwne słowa, trudności w powtarzaniu – co nie jest typowe dla samego opóźnienia.

 

Co zrobić, jeśli podejrzewamy afazję?

Diagnoza specjalistyczna:

- logopeda/neurologopeda,

- psycholog dziecięcy,

- neurolog dziecięcy (badania obrazowe mózgu, EEG).

Obserwacja: warto zanotować przykłady trudności w codziennych sytuacjach.

Wczesna interwencja: im szybciej rozpocznie się terapia, tym większa szansa na poprawę funkcjonowania językowego i społecznego dziecka.

Terapia dziecka z afazją jest bardzo długa i żmudna, ale konieczna. Wszyscy specjaliści pracujący z dzieckiem muszą ze sobą współpracować i wymieniać się swoimi spostrzeżeniami.

 

Dziś, w Dniu Osób z Afazją Rozwojową, pamiętajmy, jak ważne jest wsparcie i świadomość. Razem możemy sprawić, by dzieci z afazją czuły się widoczne, ważne i zrozumiane! 

Data dodania: 2025-10-01 09:28:41
Data edycji: 2025-10-01 17:14:14
Ilość wyświetleń: 17
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej