KĄCIK RODZICA - Przedszkole Nr 1 im. Czesława Janczarskiego
Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

KÄ„CIK RODZICA

KÄ„CIK RODZICA

"W rodzinnym kręgu"

Znaczenie rodziny w życiu dziecka.

Pomimo upÅ‚ywu czasu i ogromnych zmian dokonujÄ…cych siÄ™ na Å›wiecie niezmiennie kluczowÄ… rolÄ™ w życiu każdego czÅ‚owieka odgrywa rodzina. Jest ona podstawowym Å›rodowiskiem życia dziecka i od jej atmosfery, realizowanych przez niÄ… funkcji i wartoÅ›ci zależy jakimi osobami stanÄ… siÄ™ w życiu dorosÅ‚ym dzieci w niej dorastajÄ…ce. Jak wszyscy wiemy ogromny wpÅ‚yw na rozwój dzieci majÄ… przede wszystkim najbliższe osoby, które uczestniczyÅ‚y w procesie wychowania. Szczególnie ważne jest to, jaki dawaÅ‚y dzieciom przykÅ‚ad, jakie tradycje, normy spoÅ‚eczne i zasady życia, im przekazaÅ‚y. Potrzeba niezmiernie dużo czasu, spokoju i cierpliwoÅ›ci ze strony dorosÅ‚ych czÅ‚onków rodziny w przekazywaniu wiedzy i doÅ›wiadczenia, aby osiÄ…gnąć pozytywny efekt wychowawczy. Rodzice zobowiÄ…zani sÄ… do wypeÅ‚nienia kilku zadaÅ„ wobec wÅ‚asnych dzieci. NadrzÄ™dnÄ… zasadÄ… powinno być wychowanie mÅ‚odego pokolenia zdolnego do udziaÅ‚u w rozwoju spoÅ‚eczeÅ„stwa, tworzÄ…cego szczęśliwe relacje, odnoszÄ…cego sukcesy. Jest to możliwe poprzez zaspokajanie materialnych, psychologicznych i duchowych potrzeb dzieci.

Najważniejsze funkcje pełnione przez rodzinę wobec dzieci, to m.in. funkcje:

opiekuńcze, edukacyjne, ekonomiczne, socjalizujące, kulturalne, wychowawcze. Zadania realizowane są przez rodzinę w następujących sferach życia dziecka:

  1. a) sfera materialna i zdrowotna: zapewnienie warunków niezbÄ™dnych do rozwoju fizycznego (żywienie, higiena, leczenie, mieszkanie, wypoczynek),
  1. b) sfera psychiczna i emocjonalna: uczenie spoÅ‚ecznie akceptowanych form wyrażania uczuć, rozumienia innych, wspóÅ‚dziaÅ‚ania,
  1. c) sfera rozwoju intelektualnego: stwarzanie sytuacji i dostarczanie materiaÅ‚ów wzbogacajÄ…cych wiedzÄ™, tworzenie warunków do nauki, rozwijanie zainteresowaÅ„, motywacji do nauki, stymulowanie rozwoju ogólnointelektualnego,
  1. d) sfera dziedzictwa kulturowego: przekazywanie wartoÅ›ci, tradycji, normy współżycia spoÅ‚ecznego. postaw patriotycznych,
  1. e) sfera przygotowania do samodzielnego życia w rodzinie i spoÅ‚eczeÅ„stwie: realizowanie obowiÄ…zków, umiejÄ™tność komunikowania siÄ™,
  1. f) sfera wdrażania do pracy: tworzenie poczucia odpowiedzialności, rozwijania motywacji, umiejętności działania w zespołach.

Rodzice podczas zadaÅ„ realizowanych w procesie wychowywania dzieci, w różnych sytuacjach życiowych przyjmujÄ… jednÄ… z charakterystycznych postaw rodzicielskich, czyli tendencji do zachowywania siÄ™ w podobny, okreÅ›lony sposób. WyodrÄ™bnione zostaÅ‚y postawy pozytywne i negatywne.

Do pozytywnych postaw rodzicielskich należą:

  1. Akceptacja, czyli przyjęcie dziecka takim, jakie ono jest, z jego cechami fizycznymi, charakterem, talentami i umysłowymi możliwościami. Akceptujący rodzice rzeczywiście lubią swoje dziecko i nie ukrywają przed nim tego uczucia, okazują je mu na co dzień. Kontakt z nim jest dla nich przyjemnością i daje im zadowolenie. Kiedy dziecko jest niegrzeczne, informują je o tym, dają mu do zrozumienia, że naganna jest określona część jego zachowania, a nie ono jako całość. Akceptując dziecko, dają mu poczucie bezpieczeństwa i zadowolenia, budują w nim właściwą samoocenę.
  1. WspóÅ‚dziaÅ‚anie z dzieckiem, Å›wiadczy o pozytywnym zaangażowaniu i zainteresowaniu rodziców zabawÄ… i pracÄ… dziecka, jego funkcjonowaniem. Jest to także motywowanie i angażowanie dziecka w zajÄ™cia i sprawy rodziców, rodziny i domu, odpowiednio do jego możliwoÅ›ci rozwojowych. NawiÄ…zanie wzajemnych kontaktów, wspólne wykonywanie czynnoÅ›ci, wzajemna wymiana uwag, obserwacji, zadaÅ„ sÅ‚użąca budowaniu bliskich relacji.
  1. Dawanie dziecku właściwej dla jego wieku rozsądnej swobody. W miarę dorastania rodzice dają dziecku coraz szerszy zakres swobody i pozwalają na prace, zabawę, relacje z innymi ludźmi z dala od nich. Potrafią jednak utrzymać autorytet, kierować dzieckiem i doradzać mu w takim zakresie, w jakim jest to potrzebne, czy też niezbędne.

 Uznanie praw dziecka w rodzinie jako równych, bez przeceniania i niedoceniania jego roli. Rodzice ustosunkowujÄ… siÄ™ do przejawów aktywnoÅ›ci dziecka w sposób swobodny, nie formalny i nie wÅ›cibski, czy dyktatorski, dostosowujÄ…c siÄ™ przy tym do fazy rozwojowej w jakiej siÄ™ dziecko znajduje. KierujÄ… dzieckiem przez podsuwanie mu sugestii. StosujÄ… także wyjaÅ›nianie i tÅ‚umaczenie, a nie narzucanie, czy wymuszanie.

Do negatywnych postaw rodzicielskich należą postawy:

  1. UnikajÄ…ca, charakteryzujÄ…ca siÄ™ ubogim stosunkiem uczuciowym miÄ™dzy rodzicami a dzieckiem lub wrÄ™cz obojÄ™tnoÅ›ciÄ… uczuciowÄ… rodziców. Obcowanie z dzieckiem nie sprawia im przyjemnoÅ›ci. Kontakt z dzieckiem jest luźny albo pozornie dobry i maskowany obdarzaniem prezentami, nadmiernÄ… swobodÄ…. Zachowanie rodziców to: ukryta lub jawna beztroska o dobro dziecka aż do braku odpowiedzialnoÅ›ci, ignorowanie dziecka, bierność, unikanie i ograniczanie kontaktu z nim do minimum, zbywanie prób w nawiÄ…zywaniu kontaktu przez dziecko, zaniedbywanie dziecka, nieangażowanie siÄ™ w sprawy dziecka, brak interwencji w zachowania negatywne dziecka.
  1. OdtrÄ…cajÄ…ca, przy nadmiernym dystansie uczuciowym i dominacji dziecka przez rodziców. Dziecko jest odczuwane jako ciężar i czÄ™sto rodzice poszukujÄ… instytucji lub innych osób, które by chociaż częściowo przejęły ich obowiÄ…zki i uwolniÅ‚y od niewygody, ograniczajÄ…cej ich swobodÄ™ lub też uniemożliwiajÄ…cej robienie szybkiej kariery - sytuacji. Nie lubiÄ… dziecka i nie życzÄ… go sobie, żywiÄ… wobec niego uczucia rozczarowania, zawodu i urazy. Zachowania rodziców to: nieokazywanie uczuć pozytywnych, a czÄ™sto jedynie demonstrowanie uczuć negatywnych, otwarta krytyka dziecka, podejÅ›cie dyktatorskie, kierowanie dzieckiem przy pomocy rozkazów, surowe kary, zastraszanie, brutalne postÄ™powanie z dzieckiem.
  1. Nadmiernie wymagajÄ…ca, nadmierne skoncentrowanie rodziców na dziecku oraz dominacja w postÄ™powaniu. Dziecko jest zwykle naginane do wytworzonego przez rodziców wzoru dziecka, jakie chcieliby posiadać, bez liczenia siÄ™ z jego indywidualnymi cechami. Zachowania czÄ…stkowe to: stawianie wygórowanych wymagaÅ„, narzucanie autorytetu i rzÄ…dzenie dzieckiem, nieprzyznawanie prawa do samodzielnoÅ›ci, niepozwalanie dziecku na postÄ™powanie na wÅ‚asnÄ… odpowiedzialność, ograniczanie swobody i zakresu aktywnoÅ›ci przez narzucanie i zmuszanie. Stosowanie sztywnych reguÅ‚. Dziecko traktowane jest z pozycji autorytetu bez uznania jego praw w rodzinie i bez poszanowania jego indywidualnoÅ›ci
  1. Nadmiernie chroniÄ…ca, gdy rodzice sÄ… nadmiernie skoncentrowani na dziecku, ale w kontakcie z nim posiadajÄ… cechy ulegÅ‚oÅ›ci. PodejÅ›cie do dziecka jest bezkrytyczne, a ono samo uważane za wzór doskonaÅ‚oÅ›ci. Postawy czÄ…stkowe to: traktowanie dziecka jako ciÄ…gle maÅ‚ego niezależnie od jego wieku i możliwoÅ›ci, zachowanie przesadnie opiekuÅ„cze i nadmiernie pobÅ‚ażliwe wobec niego, niedocenianie możliwoÅ›ci dziecka szczególnie praktycznych, rozwiÄ…zywanie za niego trudnoÅ›ci, niedopuszczanie do samodzielnoÅ›ci, postÄ™powanie uzależniajÄ…ce od matki (czy ojca) i ograniczajÄ…ce jego swobodÄ™ (nie pozwalanie dziecku na robienie czegoÅ› samemu, gdy chce i może zrobić to samo), także wÅ›cibstwo, izolowanie spoÅ‚eczne dziecka, lÄ™k o zdrowie i ochranianie bÄ…dź izolowanie od zarazków i chorób, ograniczanie ruchu dziecka. RównoczeÅ›nie rodzic ulega dziecku, toleruje zachcianki i niewÅ‚aÅ›ciwe wyczyny, zaspokaja każdy kaprys.Pozytywne postawy rodziców w czasie wychowywania dziecka, uwaga i wnikliwa obserwacja jego rozwoju, pozwalajÄ… we wÅ‚aÅ›ciwym czasie reagować i uczyć odpowiednich zachowaÅ„. Proces ten obejmujÄ…cy bardzo duży wysiÅ‚ek rodziców, ma na celu przekazywanie ważnych treÅ›ci w sposób jasny i zrozumiaÅ‚y dla dziecka, a także konsekwentny i jednakowy przez wszystkich czÅ‚onków rodziny. MÄ…dre wspieranie rozwoju dziecka przez rodziców dotyczy przede wszystkim stosowania przemyÅ›lanego systemu norm i zasad spoÅ‚ecznych, którego uczÄ… dziecko od najmÅ‚odszych lat, np. szacunku dla siebie i innych osób, czekania na swojÄ… kolej podczas rozmowy, kulturalnego sÅ‚ownictwa i prowadzenia rozmowy, reagowania na proÅ›by, wÅ‚aÅ›ciwego wypeÅ‚niania swoich obowiÄ…zków. Stopniowe wprowadzanie zasad, norm, wymagaÅ„ i obowiÄ…zków w miarÄ™ rozwoju dziecka, spokojne przyzwyczajanie dziecka do nich, skutkuje w jego zachowaniu uksztaÅ‚towaniem i utrwaleniem prawidÅ‚owych nawyków zachowania. Zdobywanie nowych umiejÄ™tnoÅ›ci, poczucie wÅ‚asnych możliwoÅ›ci i postÄ™pów jest dla dziecka równie ważne i satysfakcjonujÄ…ce, jak dla obserwujÄ…cych i wychowujÄ…cych je dorosÅ‚ych. Zadanie rodziców polega na Å›wiadomym tworzeniu odpowiednich warunków, w których bÄ™dzie nastÄ™pować prawidÅ‚owy rozwój. PoÅ‚Ä…czenie ich z dodatkowymi pozytywnymi konsekwencjami w postaci pochwaÅ‚y lub maÅ‚ej nagrody od osób bliskich zdecydowanie przyspiesza szybkość i trwaÅ‚ość uczonych zachowaÅ„. Wspieranie rozwoju dziecka wymaga wiÄ™c bycia z nim, rozumienia jego potrzeb i wyzwaÅ„ stojÄ…cych przed nim, pomocy na wszystkich etapach jego życia. Wszelkie próby stosowania wówczas zniewolenia, zmuszania, przemocy, "tresury" wobec dziecka koÅ„czÄ… siÄ™ buntem, wrogoÅ›ciÄ… i zniechÄ™ceniem. Wychowanie dziecka oparte na pozytywnych emocjach wobec dziecka, rozumieniu jego wartoÅ›ci, godnoÅ›ci, podmiotowoÅ›ci, a przede wszystkim otwarciu siÄ™ na dziecko, uczeniu siÄ™ dialogu, budowaniu wspólnoty dorosÅ‚ych i dzieci przynosi najlepsze efekty. Dlatego tak wiele zależy od iloÅ›ci czasu jaki rodzice poÅ›wiÄ™cajÄ… swoim dzieciom oraz jakoÅ›ci wspólnie spÄ™dzanego czasu. Od niej zależy bowiem jakość tworzonej relacji a także efekt procesu wychowania. NiezastÄ…piony jest wspólny odpoczynek, wspólna nauka i zabawa, spacery, wycieczki, bywanie w ciekawych miejscach oraz okazywanie sobie uczuć, które pozwalajÄ… tworzyć niepowtarzalnÄ… rodzinna atmosferÄ™. Bardzo ważne sÄ… także rozmowy toczone z dzieckiem przy każdej okazji, wyjaÅ›nianie codziennych, pojawiajÄ…cych sie sytuacji umożliwiajÄ… dziecku wzbogacanie swojej wiedzy w wielu zakresach, a także pomagajÄ… rozwijać wÅ‚asne logiczne myÅ›lenie, otwartość na nowe sytuacje, rozwijajÄ… umiejÄ™tność prowadzenia rozmowy. Szczególnie dużo czasu i zaangażowania ze strony rodziców wymagajÄ… dzieci majÄ…ce różnego rodzaju deficyty i trudnoÅ›ci rozwojowe.

Aktywne uczestniczenie rodziców w wychowaniu dziecka wymaga wspólnego z nim odkrywania Å›wiata, różnych jego sfer; poważnego traktowania jego ciekawoÅ›ci, pytaÅ„, zainteresowaÅ„ w okresie, gdy siÄ™ one pojawiajÄ…. Wymaga także szacunku wobec jego uczuć, chÄ™ci, potrzeb i problemów. Wymaga nazywania nieznanych mu spraw, uczuć, pokazywania i wyjaÅ›niania, które zachowania sÄ… pozytywne, a które mogÄ… sprawić przykrość jemu lub innej osobie i podania tego przyczyn i konsekwencji. PatrzÄ…c na zachowanie dziecka wielokrotnie można z dużym prawdopodobieÅ„stwem okreÅ›lić jacy sÄ… jego rodzice, w jakiej rodzinie siÄ™ wychowaÅ‚o. Dziecko rodzi siÄ™ jako tzw. "biaÅ‚a karta", która staje siÄ™ odwzorowaniem, szczególnie najbliższych osób, ich relacji. Dziecko przejmuje od rodziców m.in.: sposób widzenia i oceniania Å›wiata i ludzi wokóÅ‚ siebie, sposób wypowiadania siÄ™, poziom kultury osobistej, zainteresowania, umiejÄ™tność kochania i budowania dobrych relacji z ludźmi, a czÄ™sto także naÅ‚ogi. Szczególnie znaczÄ…cy jest, jak juz zostaÅ‚o to podane wczeÅ›niej, przykÅ‚ad jaki swoim zachowaniem dajÄ… rodzice swoim dzieciom. Dlatego też dobre wychowanie uważa siÄ™ za najtrudniejszÄ… część ogólnej edukacji dziecka. Gdy rodzice nie majÄ… czasu dla swoich dzieci, ich miejsce zastÄ™pujÄ… osoby obce, czÄ™sto przypadkowe, telewizja czy Internet i różne gry, które wypeÅ‚niajÄ… pojawiajÄ…cÄ… siÄ™ pustkÄ™ w życiu dziecka. To one zaczynajÄ… wpÅ‚ywać na ksztaÅ‚towanie zachowania i osobowoÅ›ci dziecka. Zapracowani i zajÄ™ci "sprawami dorosÅ‚ych" rodzice pojawiajÄ…cy siÄ™ jedynie w krótkich rozmowach w życiu swojego dziecka, nie bÄ™dÄ… potrafili wystarczajÄ…co okazać miÅ‚oÅ›ci, wÅ‚aÅ›ciwie ocenić aktualnych potrzeb dziecka i nadać wÅ‚aÅ›ciwy kierunek jego rozwojowi. PrzestajÄ… być kimÅ› bliskim, godnym zaufania i ważnym w życiu dziecka. Rodzicem nie w peÅ‚ni wartoÅ›ciowym staje siÄ™ także rodzic, który nie potrafi lub nie chce wysÅ‚uchać swojego dziecka, nie potrafi go zrozumieć, ani siÄ™ z nim komunikować. Zadowolonymi z siebie i speÅ‚nionymi mogÄ… poczuć siÄ™ natomiast rodzice, których dzieci pozytywnie oceniajÄ… swoje życie i widzÄ… w tym wkÅ‚ad swoich rodziców: zarówno w ich wychowanie, jak również pomoc w samorealizacji, czyli speÅ‚nieniu swoich planów i marzeÅ„. "Rodzina jest w życiu oparciem, czymÅ› co chroni, co daje siÅ‚Ä™"- S. Loren.

Na zakoÅ„czenie jako podsumowanie, podajÄ™ opracowany przez Janusza Korczaka "Apel Twojego Dziecka", który ujmuje w bardzo bezpoÅ›redniej i jasnej formie sposób patrzenia dzieci na proces wychowania, ich potrzeby i wskazówki dla rodziców. Å»yczÄ™ konsekwencji i cierpliwoÅ›ci w jego stosowaniu. Oto on:

  1. Nie psuj mnie. Dobrze wiem, że nie powinienem mieć tego wszystkiego, czego siÄ™ domagam. To tylko próba z mojej strony.
  1. Nie bój siÄ™ stanowczoÅ›ci. WÅ‚aÅ›nie tego potrzebujÄ™ – poczucia bezpieczeÅ„stwa.
  2. Nie bagatelizuj moich zÅ‚ych nawyków. Tylko Ty możesz pomóc mi zwalczyć zÅ‚o, póki jeszcze jest to możliwe.
  3. Nie rób ze mnie wiÄ™kszego dziecka niż jestem. To sprawia, że przyjmujÄ™  postawÄ™ gÅ‚upio dorosÅ‚Ä…, żeby udowodnić, że jestem duży.
  1. Nie zwracaj mi uwagi przy innych ludziach, jeÅ›li nie jest to konieczne. O wiele bardziej przejmujÄ™ siÄ™ tym, co mówisz, jeÅ›li rozmawiamy w cztery oczy.
  1. Nie chroń mnie przed konsekwencjami. Czasami dobrze jest nauczyć się rzeczy bolesnych i nieprzyjemnych.
  1. Nie wmawiaj mi, że bÅ‚Ä™dy które popeÅ‚niam sÄ… grzechem. To zagraża mojemu poczuciu wartoÅ›ci.
  1. Nie przejmuj siÄ™ za bardzo, gdy mówiÄ™, że ciÄ™ nienawidzÄ™. Czasami mówiÄ™ to, by przyciÄ…gnąć TwojÄ… uwagÄ™.
  1. Nie zrzędź. W przeciwnym razie muszę się przed Tobą bronić i zrobię się głuchy.
  2. Nie dawaj mi obietnic bez pokrycia. Czuję się przeraźliwie zawiedziony, kiedy nic z tego wszystkiego nie wychodzi.
  1. Nie zapominaj, że jeszcze trudno mi jest precyzyjnie wyrazić myśli. To dlatego nie zawsze się rozumiemy.
  1. Nie sprawdzaj z uporem maniaka mojej uczciwości. Zbyt łatwo strach zmusza mnie do kłamstwa.
  1. Nie bądź niekonsekwentny. To mnie ogłupia i tracę całą swoją wiarę w Ciebie.
  2. Nie odtrÄ…caj mnie, gdy drÄ™czÄ™ CiÄ™ pytaniami. Może siÄ™ wkrótce okazać, że zamiast prosić CiÄ™ o wyjaÅ›nienia, poszukam ich gdzie indziej.
  1. Nie wmawiaj mi, że moje lęki są głupie. One po prostu są.
  2. Nie rób z siebie nieskazitelnego ideaÅ‚u. Prawda na twój temat byÅ‚aby w przyszÅ‚oÅ›ci nie do zniesienia.
  1. Nie wyobrażaj sobie, że przepraszając mnie stracisz autorytet. Za uczciwą grę umiem podziękować miłością, o jakiej Ci się nie śniło.
  1. Nie zapominaj, że uwielbiam wszelkiego rodzaju eksperymenty. To po prostu mój sposób na życie, wiÄ™c przymknij na to oczy.
  1. Nie bÄ…dź Å›lepy i przyznaj, że ja też rosnÄ™. Wiem jak trudno dotrzymywać mi kroku w tym galopie, ale zrób co możesz, żeby siÄ™ udaÅ‚o.
  1. Nie bój siÄ™ miÅ‚oÅ›ci. Nigdy.

Przygotowała: Daria Kresa

ŹródÅ‚o: Internet

 

Data dodania: 2020-05-25 22:12:37
Data edycji: 2020-05-25 22:38:01
Ilość wyświetleń: 815
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej