Opcje widoku
Powiększ tekst
Powiększ tekst
Pomniejsz tekst
Pomniejsz tekst
Kontrast
Kontrast
Podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Reset
Reset

Edukacja domowa - zadania

Edukacja domowa - zadania

Witam Pszczółki i Rodziców. Dziś proponuję dzieciom przeczytanie uważnie tekstu i narysowanie swojego obrazka do tego tekstu umieszczając na nim wszystkie rośliny i zwierzęta, które występują w tekście „Za domem” (plik poniżej do pobrania).

Rodzicom zaś proponuję zapoznanie się z artykułem mgr Ewy Marii Gacek.

Dysleksja rozwojowa są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.

Terminologia

Najczęściej stosuje się termin „dysleksja rozwojowa” dla syndromu specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania.

  • Dysleksja – specyficzne trudności w czytaniu
  • Dysortografia – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni ( w tym błędy ortograficzne)
  • Dysgrafia – niski poziom graficzny pisma

Przyczyny

Zaburzenia funkcji percepcyjno – motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego,

motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno – motorycznej), funkcji językowych, pamięci

(wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

Objawy dysleksji rozwojowej

Specyficzne trudności w czytaniu ujawniają się dopiero w szkole, podczas gdy już w okresie przedszkolnym można zauważyć objawy, które cechują dzieci tzw. „ryzyka dysleksji”

  •  opóźniony rozwój mowy
  • mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania,pisania
  •  wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem trudniejszych słów, błędy gramatyczne 
  • trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzielaniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą
  • trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych
  • oburęczność
  •  mylenie prawej i lewej ręki
  •  trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego
  • trudności z opanowaniem poprawnego pisania

Objawy zaburzeń funkcjonowania analizatora kinestetyczno – ruchowego- rysowanie- rysunki sprawiające wrażenie niestarannych, ruchy „kanciaste”, gwałtowne lub zwolnione, za silny lub za słaby nacisk przyboru do pisania na papier, przeważają linie proste, mało linii falistych;

  • pisanie – za mocny lub za słaby nacisk przyboru do pisania na papier, mała precyzja dłoni i palców. Obniżony poziom graficzny pisma – litery niekształtne, nieprecyzyjne, kanciaste, różnej wielkości, wychodzące poza linie, połączenia pomiędzy literami różnej długości, w dowolnym miejscu litery, różne nachylenie liter, odstępy między literami za duże lub za małe, litery niepewne, niedokończone. Pismo mało czytelne. Tempo pisania wolne – trudności z nadążaniem za tempem klasy. Zeszyty sprawiają wrażenie niestarannie utrzymanych.

 Objawy zaburzeń analizy i syntezy wzrokowej

  •  wypowiadanie się – w związku z trudnością identyfikacji przedmiotów na obrazkach – opis obrazka jest ubogi, zawiera małą ilość szczegółów;
  •  rysowanie – rysunki przeważnie ubogie w szczegóły, kłopoty z odwzorowywaniem prostych figur geometrycznych;
  • czytanie – mylenie liter o podobnym kształcie (a-o, m-n, l-t-,ł, b-d, g-p, n-u, m-w), opuszczanie liter, sylab, wyrazów, całych wierszy, przekręcanie końcówek wyrazów, zgadywanie, gubienie się w tekście. Tempo czytania wolne, szybko następuje zmęczenie, niechęć do czytania. Czytanie jest nierytmiczne, długo utrzymuje się technika literowania. Koncentracja na technicznej stronie czytania utrudnia pełne zrozumienie treści;
  • pisanie - trudności z zapamiętaniem kształtu liter, mylenie liter o podobnym kształcie,pomijanie drobnych elementów graficznych liter (tzw. znaki diakrytyczne), opuszczanie liter lub cząstek wyrazowych. Pomimo niejednokrotnie dobrej znajomości zasad pisowni występują liczne błędy ortograficzne;
  • nauka innych przedmiotów – trudności mogą się ujawniać w przypadku każdego przedmiotu (język obcy – mylenie liter, geografia – trudności z czytaniem mapy, mylenie kierunków geograficznych, geometria – mylenie figur, problemy z rzutowaniem figur w przestrzeni).

 Objawy zaburzeń analizy i syntezy słuchowej, słuchu fonemowego, słuchowej pamięci fonologicznej

  • czytanie – mylenie słów podobnie brzmiących, domyślanie się na podstawie pierwszej litery lub sylaby, zgadywanie, przekręcanie znaczenia czytanych słów;
  •  pisanie – mylenie liter odpowiedników głosek fonetycznie podobnych, pisownia fonetyczna, opuszczanie końcówek wyrazów, mylenie i zamiana samogłosek nosowych (ę, ą) na zespoły dźwiękowe (em, om), wolne tempo pisania, zaburzona słuchowa pamięć bezpośrednia (konieczność wielokrotnego powtarzania dyktowanego tekstu).

Co rodzice powinni robić:

  • zrozumieć problem dziecka ( dziecko nie jest leniwe czy niezdolne, ono po prostu potrzebuje właściwie ukierunkowanej pomocy);
  • poznać jego mocne strony;
  • umacniać w dziecku pozytywne wartości, zainteresowania;
  • zapewnić mu warunki do pracy;
  • wzmacniać pozytywnie, to znaczy nagradzać pochwałą nawet za drobne sukcesy. Nadzorować systematyczną pracę.
  • analizować trudności;
  • nauczyć stałego korzystania ze słowniczka ortograficznego;
  • czytać wspólnie z dzieckiem;
  • wzbudzać u dziecka potrzebę czytania dla przyjemności;
  • ćwiczyć pisanie ze słuchu i z pamięci.

Czego rodzice robić nie powinni:

  • nie tłumaczyć trudności dziecka wyłącznie lenistwem;
  • nie porównywać z rówieśnikami czy rodzeństwem;
  • nie liczyć na natychmiastowe efekty;
  • nie krytykować i nie ośmieszać;
  • nie podważać autorytetu nauczycieli i terapeutów;
  • nie usprawiedliwiać niechęci do wykonywania ćwiczeń;
  • nie odrabiać za dziecko prac domowych;
  • nie poprawiać za dziecko błędów w pracach pisemnych

Źródło: Internet

Przygotowała Jolanta Oborska 

Data dodania: 2020-05-18 08:03:07
Data edycji: 2020-05-18 08:15:56
Ilość wyświetleń: 263
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej